Kde jste  >  Úvod  >  Aktuality

Aktuality

Tématem Lidových novin - hluk z dopravy

28. 3. 2011

„Považujeme za nepřijatelné a krátkozraké, aby stát namísto skutečného řešení hlukové zátěže zvyšoval limity,“ říká právník Martin Fadrný z EPS.

Limity se nedodržují, tak je čeká změna

PRAHA Vlastníci komunikací by to mohli mít ve sporech s obyvateli měst o nadměrnou hlučnost v budoucnu o něco lehčí. Usnadnit situaci by jim mohlo změkčení hlukových limitů, na němž pracuje ministerstvo zdravotnictví.

Stát, který ze sporů odchází často jako poražená strana, není totiž schopen dostát soudním verdiktům. Jako příklad může posloužit spor o ztišení pražské magistrály. Město sice na pražské dopravní tepně omezilo rychlost, efekt však není valný. Měření ukázalo, že padesátikilometrová rychlost snížila hluk o tři decibely. Přes den se tak v úseku kolem areálu Brumlovka hluk pohybuje na 75 decibelech, Praha by však měla stáhnout zvuk kolem silnice na 60 decibelů. Podobně zapeklitý rébus nyní řeší Ředitelství silnic a dálnic v Plzni kolem silnice Klatovská.

Novela vládního nařízení z dílny ministerstva zdravotnictví počítá s tím, že by se základní denní limit pro hluk ze silniční dopravy zvedl o pět až deset decibelů. Ve venkovních prostorech by se tak limit posunul z 60 dB na 65 dB ve dne a z 50 dB až na 60 dB v noci.
Zdánlivě jde o drobný posun. Jenže v praxi bude nové nařízení znát. Intenzita hluku se totiž počítá na logaritmické stupnici: nové limity by tak mohly povolit zvýšení hluku na několikanásobnou úroveň.

Snaha odvrátit hlukové spory zmírněním předpisů se ani trochu nelíbí ekologům. „Považujeme to za nepřijatelné a krátkozraké, aby stát namísto skutečného řešení hlukové zátěže zvyšoval limity,“ kritizuje návrh právník Martin Fadrný z Ekologického právního servisu.

Vyšší limity by zlevnily výstavbu silnic Ministerstvo nepopírá, že smyslem novely je skutečně ulevit si od soudních pří. „V návrhu se vracíme k hodnotám, které u nás platily od roku 1977 do roku 2000, limity stanovené v roce 2000 nepřinesly kýžené snížení hlukové zátěže, protože je nebylo možné v mnoha případech dodržet,“ přiznává hlavní hygienik Michael Vít. Hygienici musí nyní přijímat řadu výjimek.

Zvýšení by podle úřadu navíc umožnilo levnější výstavbu silnic i v místech, kde by současnou normu i za použití všech protihlukových opatření nebylo možné splnit.

Většina zemí Evropské unie má přitom hlukové limity stejné, nebo dokonce přísnější, než jsou ty české. Pouze pět států má mírnější pravidla, Kypr s Maltou nemají limity žádné. 

Lidové noviny, Jarka Synáčová


Aktuality/tiskové zprávy


Deprecated: Function split() is deprecated in /mnt/data/accounts/e/epsweb/data/www/pur.eps.cz/site/inc/bottom.php on line 24

Česko neumí šetřit. Kilometr dálnice tu stojí 226 milionů, v Dánsku jen 150

25. 7. 2011

Příčinou je podle nás systémová korupce...

Neveřejné veřejné projednání

20. 7. 2011

Jihomoravský kraj před časem požadoval, aby se občanům omezil přístup k informacím. Tato snaha sice prozatím nevyšla, ale jihomoravští úředníci přesto v praxi upírají občanům právo dozvědět se podstatné věci o jejich kraji. Proto se před časem rozhořel spor o nahrávku veřejného projednání návrhu Zásad územního rozvoje (ZÚR). Občané na ni nemají podle názoru kraje právo – jen ať vše zůstane utajeno. Bohužel takový postup posvětilo i Ministerstvo pro místní rozvoj.

Archiv

Donoři

Trust esf Nadace Partnerství

Kontakt

EPS Brno
Dvořákova 13
602 00 Brno
tel.: +420 545 575 229
fax: +420 542 213 373
e-mail: vendula.povolna@eps.cz